A probléma
Utazni muszáj, mondta Xuanzang. Összerakta a hátizsákját, nyakába vette a kedvenc talizmánját és Indiát, hogy 16 évig és 16 ezer kilométerig meg se álljon. Utazni muszáj, mondta a feleségem. Összerakta a nagybőröndöt, nyakába vette a tőlem kapott vékony aranyláncot és Miskolctapolcát. Pontosabban csak vette volna. Ugyanis meglátta a kétségbeesett ábrázatomat.
Egyéni vállalkozó vagyok. Minap azt hallottam, hogy egy egyéni vállalkozó egyetlen NAV-os küldeményt nem vett át és emiatt törölték az adószámát. Emiatt vágtam kétségbeesett arcot én is. Mi a garancia arra, hogy miközben én a Barlangfürdő egyik beltéri medencéjében stírölöm a csajokat, akarom mondani masszírozom a feleségem lábát, nem érkezik egy hivatalos küldemény a címemre az adóhatóságtól. Korábban megpróbáltam előzetesen egyezkedni a postásunkkal, hogy tegye pár napra félre ezeket a hivatalos leveleimet, de hallani sem akart róla. Megpróbáltam egy üveg itallal rugalmasságra bírni, de felháborodottan utasított vissza. Ilyet még nem láttam, talán nem is igazi postás 😉
Komolyra fordítva: muszáj volt kitalálnom valamit, elvégre az egyéni vállalkozónak is joga van pár napot utazással, pihenéssel tölteni úgy, hogy közben nem a postai küldemények kézbesítése miatt aggódik.
A megoldás
A megoldás az interneten jött velem szemben: székhelyszolgáltatás egyéni vállalkozó részére. Bingó! Ez jó lehet nekem is. Azonnal belevetettem magam a Székhelyszolgáltatás 24 weboldalába. Korrekt weboldal: kellemes megjelenésű, egyszerű, jól tagolt és remekül áttekinthető. Az információk közérthető nyelvezettel vannak megfogalmazva. Nem veszünk el a részletekben, de a székhelyszolgáltatás minden jellemző paraméterét pontosan megismerjük.
A részletek
Miért lenne nekem ideális a székhelyszolgáltatás:
- átveszik a küldeményeimet, amikor nyaralok. Ez tűnik a legfontosabbnak számomra, ezzel a kiindulási problémám meg van oldva. Soha többet egyetlen levelem sem fog visszamenni “Címzett nem kereste” jelzéssel a feladóhoz,
- átveszik a küldeményeimet, amikor nem nyaralok. Triviálisan hangzik, de számomra roppant fontos ez is. Egész nap a NAGY ÜZLETET hajkurászom és amikor hazaérek, a postai értesítő fogad. Mehetek be a postára (természetesen legkorábban másnap, hiszen a tárgynapi átvételt a posta nem teszi lehetővé), kivárhatom a soromat és végül megkapom a levelet. A produkció legalább 45-50 percet vesz igénybe minden alkalommal. Rosszul fogalmaztam: nem 45-50 percet, hanem 45-50 percemet veszi igénybe. Komoly különbség 😉 Amennyiben igénylem, akkor lehetséges postai továbbítást is kérnem, ebben az esetben a leveleket a megszokott postahivatalomban fogom tudni átvenni. Ezt természetesen nem fogom kérni, hiszen többek között pont ettől a macerától is meg kívánok szabadulni,
- fogadják a hatóság képviselőit. Eddig egyetlen egyszer látogatott meg a NAV a lakásunkban (eredetileg természetesen a feleségemmel közös lakásunk volt az egyéni vállalkozásom székhelye), de azt az idegeskedést senkinek sem kívánom. Nem tudtuk, miért jön a NAV ellenőr. Tiszta voltam, de azért az ördög bennem bujkált. Hiszen létezik egyáltalán olyan vállalkozás, amely patyolattiszta? Egyetlen – nem szándékosan – rosszul könyvelt költségszámla és máris szorulok. Levittem a pincébe a plazmatévét (akkor még az LCD technológia nem létezett) és a házimozi rendszert. A kínai porcelán gyűjteményemet is elcsomagoltam. Ehhez képest egy bűbájos ellenőr hölgy érkezett, 15 percig maradt és mindent rendben talált. De a székhelyszolgáltatás ezt a típusú izgalom-faktort is kizárja az életemből. Egy esetleges helyszíni ellenőrzés során természetesen fogadják a hatósági ellenőrt és kezelik a megkeresést ill. továbbítják felém a felmerült kérdéseket. A lényeg, hogy mindez ne a lakásomon történjen,
- elviselik az esetleges kényszerintézkedést. Nagyon bízom benne, hogy ilyen szitu sohasem lesz a vállalkozásom életében. De az megnyugtató, hogy ilyen esetben sincs veszélyben a kínai porcelán gyűjteményem, hiszen az esetleges kényszerintézkedésre a székhelyszolgáltató irodájában kerül sor. Ők pedig jogilag nálam sokkal felkészültebben és profibban kezelik le az ilyen helyzeteket,
- költséghatékony. Mindenképpen olcsóbb, mint az, ha egy irodát bérelek. Sokkal olcsóbb. Egyelőre ugyan fel sem merült bennem iroda bérlés. Jó magyar szokás szerint a közeli Mekiben (kevésbé fontos ügyfelek) vagy a közeli Starbucksban (fontos ügyfelek) intézem a tárgyalásokat. De a székhelyszolgáltatással együtt havonta egyszer díjmentesen tárgyaló használati lehetőséget is biztosít számomra a Székhelyszolgáltatás 24 csapata. Megnéztem a tárgyalót, lényegesen jobb légkörben fogok tudni tárgyalni, mint eddig bármikor,
- optimalizálja a fizetendő adómat. Ez már-már olyan, mint amikor a mesében a királylány még főzni is tud. Amennyiben a Székhelyszolgáltatás 24 újlengyeli irodáját veszem igénybe, akkor az iparűzési adó alól mentességet kapok. Már-már szinte a Kajmán-szigeteken vagy Brit Virgin-szigeteken érzem magam: pálmafák, kókuszdió, vakító napsütés és vakítóan fehér homok és optimalizált adófizetés. Természetesen csak viccelek. Ennek az egésznek semmi köze az adóparadicsomokhoz: amennyiben a székhelyed (székhelyszolgáltatód) a megfelelő városban van, akkor jogszerűen nem kell IPA-t fizetned. És a Székhelyszolgáltatás 24 egyik irodája éppen egy ilyen településen, Újlengyelen van,
- elektronikus kapcsolattartás. Mielőtt erről olvastam, attól ijedtem meg, hogy Újlengyel pontosan 53 km-re van tőlem és a postai 45 perc helyett csinálok magamnak heti rendszerességgel egy lényegesen hosszabb utat. De szó sincs erről. A Székhelyszolgáltatás 24 minden beérkező küldeményemet iktatja, beszkenneli és következő hónap elején egyszerre átküldi nekem elektronikus levélben. Így csak abban a nem túl gyakori esetben szükséges személyesen Újlengyelre utaznom, amennyiben a település nyugati határában lévő füves-homokos területen fekvő pusztai templom romjaira vagyok kíváncsi,
- névjegytábla mizéria. Talán túlzásnak érzed a “mizéria” kifejezést, pedig eredetileg ennél sokkal csúnyább szót akartam használni. Ugyanis a NAV megköveteli, hogy a székhelyeden a cégtáblád (névtáblád) jól látható és olvasható módon ki legyen rakva. És ezt sok házmester, közös képviselő nem szeretné. Nálunk is ez volt a helyzet. Társasházban lakunk, a közös képviselőnkkel komoly vitám volt abból, hogy az utcafronton lévő falsíkra kihelyezhetem-e a névtáblámat. Több alkalommal is csúnyán összevesztünk, de hajthatatlan volt. Végül a postaládánkra ragasztottam rá a táblát. Ebbe már nem szólhatott bele. De netes fórumokon komoly érveket és ellenérveket olvastam arról, hogy ez a megoldás a hatóság tetszését elnyeri-e ill. megtalálja-e. Amennyiben a hatóság nem találja meg a táblát, akkor harminc napos határidőt ad a pótlására, majd törvényességi eljárást indít. Nem pontosan tudom, hogy ez mit jelent, de jót egészen biztosan nem.
A döntés
Egyeztettem néhány olyan vállalkozó társammal, akiről tudtam, hogy székhely szolgáltatót vesznek igénybe. Az az információ jött vissza, hogy a székhelyszolgáltatás egyéni vállalkozó részére jogilag és üzletileg is korrekt megoldás. A Székhelyszolgáltatás 24 budapesti irodájában kértem egy személyes egyeztetési lehetőséget. A helyszínen látottak meggyőztek: átgondolt, technikailag jól felszerelt, jól szervezett és rugalmas csapat. Szerződést kötöttem és másnap már ott virított a nevem a cégtáblák között. Megnyugtató érzés volt. Időközben eltelt 6 hónap és a véleményem nem változott: remek üzleti döntést hozam, amikor a székhelyemet áthelyeztem a Székhelyszolgáltatás 24 újlengyeli irodájába.
A nyaralás
A feleségem maradéktalanul elégedett volt. Kapott egy remek, egy hetes nyaralást Miskolctapolcán. Ezen kapott egy kiegyensúlyozott férjet, aki nem hívta fel naponta a szomszédunkat, hogy lát-e postai értesítőt a postaládánkban. És még Barlangfürdőben is jól viselkedtem 😉